6 nyttige tips ved flytting til ny bolig

Flytting er hektisk og man glemmer for viktige ting📦

Flytting til et nytt sted er både spennende og krevende på samme tid. I denne hektiske perioden er det fort gjort at enkelte viktige gjøremål går i glemmeboken. Vi gir deg de beste tipsene om hva du bør huske på i forbindelse med flytting, slik at overgangen til ny bolig blir mest mulig vellykket 📦 ✅

Flytting krever god planlegging

Start flytteprosessen så tidlig som mulig, minimum 4 - 5 uker før selve flyttedagen. For å unngå at du skal få for liten tid, bør du sette opp en detaljert uke- og dagsplan. Det gir deg en følelse av å ha kontroll når mange gjøremål skal ordnes på kort tid.

Vær realistisk når du vurderer hvor mye tid du vil bruke til pakking, kjøring av flyttelass, demontering av møbler og eventuelt nedvask av boligen. Mange opplever at flytting tar mye mer tid og energi enn de trodde i utgangspunktet og får tidspress i siste del av flytteprosessen.

I slike situasjoner kan flytting også bli dyrere enn først antatt, spesielt om du ikke rekker å vaske ned boligen du skal flytte fra til avtalt tid. Da må du kanskje benytte et rengjøringsbyrå i siste liten, noe som kan bli svært kostbart.

I ukeplanen bør du også notere når du skal melde flytting til viktige instanser og forbindelser. Da unngår du kjedelige overraskelser i ettertid.

Kast, selg eller gi bort møbler eller gjenstander du ikke bruker

Har du bodd lenge på stedet du skal flytte fra, har du sannsynligvis mange gjenstander som lagres i boder, kott og kjellere. Ved flytting er det naturlig å kvitte seg med klær, møbler eller andre ting man ikke lenger bruker. Ofte blir man overrasket over hvor mye man har samlet opp i løp av årene som har gått, og det er ingen grunn til å ta med seg dette til ditt nye hjem.

Har du tid og overskudd, kan du ha garasjesalg av brukbare gjenstander eller sette inn annonse på Finn eller Tise. Kanskje noe også kan gis bort til Fretex eller lignende? Ødelagte eller ubrukelige ting kan kastes.

Leie varebil eller bruke flyttebyrå?

Når du planlegger flytting til ny bolig er det naturlig å vurdere om du har behov for å engasjere et flyttebyrå eller om du vil utføre flytting selv. Mange momenter spiller inn i vurderingen, og ikke sjelden er det økonomien som setter grenser for om du har anledning til å bruke et flyttebyrå.

Skal du flytte langt unna ditt nåværende bosted, vil det sannsynligvis være mest hensiktsmessig å bruke et flyttebyrå. Når det gjelder flytting innen samme kommune, vil leie av varebil i de fleste tilfeller være tilstrekkelig, og dessuten mye rimeligere enn å bruke byrå.

Velger du å gjennomføre flytting på egenhånd, bør du sammenligne priser på varebil og bestille bilen i god tid før du har behov for den. Dersom du vil benytte et flyttebyrå er det også viktig å motta flere uforpliktende tilbud, slik at du kan velge det alternativet som passer deg best. Her spiller gjerne pris og fleksibilitet inn som viktige vurderingsfaktorer.

Sørg for å ha nok emballasje til flytteprosessen

Det er lurt å få tak i tilstrekkelig med flyttekasser og avfallssekker så tidlig som mulig. Da kan du begynne med nedpakking av gjenstander som du ikke vil ha behov for frem til selve dagen for flytting.

Når det gjelder flytting og transport av glass, keramikk og andre gjenstander som kan knuses, bør de pakkes godt inn i bobleplast eller avispapir. Du bør derfor sørge for at du også har denne emballasjetypen tilgjengelig.

Det er viktig å ikke fylle flyttekassene med for mange tunge gjenstander, slik at du får problemer med å bære kassene ut og inn av bilen. Test etter hvert som du pakker ned i kassen, hvor tung den er å bære.

Et godt tips er å skrive på flyttekassene hva de inneholder, og om kassen er ekstra tung. Dette gjør det mye enklere for deg eller flyttebyrået mtp flytting, og når du skal fordele kassene på riktig rom i den nye boligen.

Husk å melde flytting til Posten

Det er viktig at du melder flytting til Posten og Folkeregisteret minst en uke før dagen for flytting. Da vil brev videresendes gratis i to måneder til din nye adresse. Du kan også bestille omadressering av post utover denne perioden. Da må du imidlertid betale et gebyr for dette.

Du kan melde flytting tidligst 31 dager før flyttedatoen og senest 8 dager etter at du har flyttet inn i din nye bolig.

Når du melder flytting til Posten, vil også Folkeregisteret (som administreres av Skatteetaten) få din nye adresse.

I tillegg til Posten, må du også melde flytting til andre aktører du har et kundeforhold til. Det kan være banker og finansieringsselskaper, TV- og internettabonnement og forsikringsselskaper. Meld også flytting til strømleverandøren din. Abonnerer du på aviser eller magasiner, må disse også få beskjed om din nye adresse.

Nedvask av boligen

Har du bestemt deg for å vaske ned boligen du flytter fra selv, bør du sørge for å beregne god tid. Start med nedvaskingen etter at alle møbler og gjenstander er flyttet over til den nye boligen, og arbeid deg gjennom rom for rom.

Dersom du ikke har tid eller energi til nedvask av boligen ved flytting, kan du benytte et rengjøringsbyrå som gjør jobben for deg. Det kan imidlertid være en kostbar fornøyelse, så du bør undersøke flere pristilbud på nedvask før du inngår en avtale.

Les også: Derfor kan hjelp fra en interiørdesigner være lurt å få for din nye bolig

Emoji brukt i denne artikkelen

Flytting flyttekasse emoji: 📦
Verifisert artikkel emoji: ✅

Bilde/illustrasjon laget av Erda Estremera, Unsplash

Innsikt andre brukere leser

Skjeggkre er et plagsomt skadedyr som er harmløst for deg og boligen🐜
26. mar. 2021

Hvilke skadedyr er harmløse, og hvilke krever tiltak?

Boligeier som monterer en gipsplate på korrekt måte ved å sikre at skruene skrus inn i spikerslag i veggen.
                Slik unngår man at platen faller ned og at oppussingen blir et mareritt.
12. okt. 2020

Vet du hva et spikerslag er?

Grønne planter i en oase er fine virkemidler når man pusser opp og innreder boligen i en lun og behagelig stil
26. jun. 2020

Hvilke interiørtrender gjelder for 2020?

En utebod kan gi deg mye ekstra lagringsplass utendørs
07. jan. 2021

🔨 Bygge utebod? Dette er nyttig å vite før du begynner

Uavhengig av om boligen du nettopp har kjøpt er dyr eller svært dyr, kan en boligkjøperforsikring hjelpe en hel
                del om du finner feil og mangler med boligen. Men du kan allerede være dekket av hus-/innboforsikringen din.
26. jun. 2020

Trenger jeg egentlig boligkjøperforsikring?

boligtjenesten virdi.no har verifisert og anbefaler boligeier og boligselger å bruke boligmappa for å skape
                boligens servicehefte. Dette øker kontroll og er tillitsvekkende overfor boligkjøpere når boligen kommer for salg
07. aug. 2020

5 gode grunner til at boligeiere bør benytte Boligmappa

boligtjenesten virdi.no hjelper boligkjøper med en komplett guide for hvordan man skal ta smarte boligvalg i kjøpers marked
24. jan. 2021

Kjøpers marked - les hva du som boligkjøper burde gjøre

Det økonomiske oppgjøret ifm en bolighandel er overføringen av penger mellom kjøper og selger. Dette må
                være gjort og godkjent av eiendomsmegler (eller annen uavhengig, godkjent part) før boligselgeren
                overleverer nøklene til boligen til kjøperen
26. jun. 2020

Det økonomiske oppgjøret ved kjøp og salg av brukt bolig