Har du lagt boligen din ut for salg, men opplever at ingen dukker opp på visning? Det kan være svært frustrerende å vente på at noen skal vise interesse.
Jo lenger tid som går, jo mer stressende blir situasjonen. Dersom du allerede har kjøpt ny leilighet, rekkehus eller villa - og overtakelsesdatoen nærmer seg uten at
du har fått inn et eneste bud på din egen bolig - kan dette påvirke både humør og nattesøvn.
Heldigvis finnes det enkelte tips som vil kunne øke interessen for akkurat din bolig. De viktigste momentene kan du lese mer om nedenfor.
Ved et boligsalg er målet å få flest mulig til å komme på visning. På denne måten økes sjansene for at du selger boligen din til høyest mulig prisnivå.
Noen ganger er det mange boliger i samme område til salgs samtidig, og da er det ekstra viktig at boligannonsen skiller seg positivt ut i mengden.
Kanskje du bør forhøre deg med megler om at det lages en ny og kreativ overskrift i boligannonsen, eller forandre litt på beskrivelsen? Det er også mulig å lage en reklamevideo av boligen, slik at det blir en mer levende presentasjon. Fokuser på det mest attraktive med boligen din, enten det er uteområdet, utsikten, stuen eller andre rom. Det viktigste er at folk blir mer oppmerksomme på akkurat din boligannonse, slik at de får lyst til å komme på visning.
Det anbefales å bruke en profesjonell fotograf i forbindelse med et boligsalg. Fotografen fremhever det beste med boligen din, men skal også gi eventuelle boligkjøpere et realistisk inntrykk. Profesjonelle bilder av høy kvalitet vil alltid være mer attraktivt enn amatørbilder.
Husk at det er annonsebildene som avgjør om potensielle boligkjøpere er interessert i å komme og se på boligen. Derfor er det så viktig å skape et godt førsteinntrykk.
Sørg for at boligen er ryddet og rengjort før fotograferingen. Rydd bort personlige eiendeler, familiebilder og eventuelle pyntegjenstander eller annet som kan gi et “rotete” inntrykk. Har boligen umalte lister, bør disse males før fotografen kommer. Vurder også om enkelte vegger trenger et nytt strøk med maling.
Det kan være fordelaktig å ha visninger på forskjellige tidspunkter og ukedager, slik at flest mulig skal få anledning til å komme. Enkelte er opptatt midt i uken, mens andre har kanskje allerede lagt planer for helgen.
Det anbefales også å skrive i annonsen at det kan avtales privatvisninger utenom ordinær visning.
Mange bruker Facebook eller andre sosiale medier til å markedsføre boligen sin som skal selges. Legger du ut boligannonsen din på sosiale medier, kan du be venner dele videre slik at annonsen blir sett av enda flere.
Har du brukt profesjonell fotograf, lagt ut annonsen på sosiale medier, ryddet og vasket boligen - og fremdeles ikke får folk på visning? Da kan det være aktuelt å ta en kikk på prisnivået. Dersom du har satt prisen for høyt i forhold til lignende boliger i samme område, vil du kunne oppleve at folk ikke viser sin interesse.
Som en siste utvei kan det da være aktuelt å nedjustere prisantydningen. Kanskje er det dette som må til for at folk skal oppleve boligen din som attraktiv.
Så lenge koronasmitten finnes i samfunnet, vil vanlige fellesvisninger bli erstattet av individuelle visninger og videovisninger. Det er derfor nå vanlig prosedyre at boliginteresserte kontakter eiendomsmegler direkte på telefon for å avtale visningstidspunkt. Da unngå man at mange mennesker samles der det kan være vanskelig å holde minst 1 meters avstand til hverandre.
Tv2: - Planlagt visning? Dette må du vite om korona-tiltak
Selv om vi befinner oss i en unntakssituasjon med strenge smitterverntiltak, vil det likevel alltid være et behov for å bytte bolig. I juli måned økte boligsalget med over 40% i forhold til juli 2019. Dette er helt uvanlig i forhold til tidligere år, da boligsalget vanligvis går tregere i fellesferien.
Bilde/illustrasjon laget av hausphotomedia, Unsplash
Innsikt andre brukere leser